0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
عنصر اساسی در صنعت ساخت و ساز

از دیرباز انسانها برای فرار از بلایای طبیعی، حیوانات درنده و دیگر معضلات نیاز به مأمن امنی داشتند تا بتواند خود و اطرافیان را در امان نگهدارند. این امر باعث گردید تا به غارها پناه ببرند و به مرور زمان یاد گرفتند برای خود خانه سازی کنند. خانه های اولیه از چوب و برگ درختان و پوست حیوانات بود. اما در گذر زمان این نیز دچار تغییر و تحول گردید تا جایی که امروزه با استفاده از مصالح و تجهیزات ساخت و ساز ها نیز بسوی مدرنیزه شدن پای گذاشته است. در مقاله پیش رو از وب سایت آهنیست قصد داریم به بررسی عنصر اساسی در صنعت ساخت و ساز پرداخته و پیرامون آن توضیحاتی خدمت شما ارائه کنیم.

ساخت و ساز در گذر زمان

همانگونه که گفته شد ساخت و ساز نیز مانند دیگر موارد در زندگی بشر دچار تغییر و تحول زیادی گردیده. به گونه ای که در طول دوران هم مصالح و عناصر جدیدی وارد آن شده و هم از لحاظ ساخت و سازی دچار تنوع گردیده است. اگر بخواهیم دقیق تر به این مسئله نگاه کنیم عنصر اساسی در صنعت ساخت و ساز هر کدام همراه با پیشرفت و تحول  فکری انسانها بوجود آمده اند. به عنوان مثال نوع بشر بعد از اختراع آتش به این آگاهی دست یافت که با حرارت دیدن گل و خشت خام، تبدیل به آجری محکم می گردد. به همین منوال استفاده از دیگر مصالح مانند چوب در ساخت درب و پنجره و استفاده در سقف ساختمان ها را می توان از جمله عناصر اصلی در ساخت و ساز به حساب آورد.

برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن به آهنیست مراجعه کنید

این رویه ساخت و ساز تا چند دهه قبل نیز ادامه داشت‌. اما با ورود مصالحی مانند سیمان و خصوصا آهن تحولی عظیم در صنعت ساخت و ساز بوجود آمد. به گونه ای که ساخت اماکن از حالت طول و عرضی به حالت ارتفاعی در آمد. ساختمان های سربه فلک کشیده موجب گردید دیگر از خانه های بزرگ خبری نباشد و بیشتر خانه ها در مقیاس کوچکتر اما مدرن تر و بر روی هم ساخته شده، نام آپارتمان را بر خود بگیرند‌. البته ذکر این نکته ضروری است که بگوییم وجود عناصری مانند سیمان و بالاخص آهن موحب گردید که تحول در صنعت ساخت و ساز منحصر به ساخت مسکن نباشد‌. امروزه ساخت پل های عظیم، تونل ها، سد ها و دیگر موارد همگی بعد از استفاده از تیرآهن به عنوان عنصر اساسی در صنعت ساخت و ساز دیده شده است.

عنصر اساسی در صنعت ساخت و ساز

با توجه به توضیحات داده شده می توانیم بگوییم که امروزه صنعت  ساخت و ساز آن بر پایه چندین عنصر اصلی پایه گذاری شده است که عبارتند از:

طراحی و نقشه همراه با محاسبات دقیق

به عنوان اولین مورد و پیش نیاز هر ساخت و ساز طراحی و نقشه اولیه همراه با محاسبات دقیق آن می باشد. امروزه این وظیفه بر عهده مهندسان امر ساخت و ساز می باشد که با محاسبات دقیق چه از لحاظ اسکلت بندی و چه از لحاظ استفاده از نوع مصالح و مقدار آن به جمع بندی کلی رسیده و از آن در ساخت و ساز بهینه استفاده می کنند.

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد به آهنیست مراجعه کنید

استفاده اصولی از مصالح ساختمانی

بعد از طراحی نقشه در محاسبات استفاده از مصالح به عنوان عنصر اساسی در صنعت ساخت و ساز می توان نام برد. اما اگر بخواهیم موشکافانه تر و دقیق تر در مورد عنصر اصلی در ساخت و ساز صحبت کنیم می توانیم به "بتن" به عنوان یک ماده ترکیبی اشاره کنیم.

همانگونه که در توضیحات قبل گفته شد آهن و سیمان از عناصر اصلی ساخت و ساز می باشند که بتن به عنوان عنصر اصلی و ترکیبی از این دو به همراه ماسه به گزینه مناسب تبدیل می شود.

نقش "بتن" را می توان به دلایل زیر به عنوان عنصر اساسی در صنعت ساخت و ساز مطرح کرد :

  • بتن ترکیبی از چند عنصر به نام های آهن، سیمان، ماسه(در انواع مختلف) و افزودنی های دیگر که بر حسب ساخت و ساز از آنها استفاده می شود.
  • از بتن می توان در سازه های مختلف مانند سدها، تونل ها، انواع ساختمان ها در کلیه مراحل آن از جمله پی ریزی، ساخت دیواره، ستون، سقف و دیگر موارد استفاده نمود.
  • بتن به عنوار عنصر اساسی در صنعت ساخت و ساز و ترکیبی دارای مقاومت و ماندگاری بالا بوده و می توان تا سالیان سال با خیال راحت از چنین سازه هایی استفاده نمود.

سخن آخر

با توجه به توضیحات داده شده ذکر این نکته ضروری است که هر چند از بتن به عنوان عنصر اساسی در صنعت ساخت و ساز امروزی نام برده می شود اما نکته اصلی و مهم این می باشد که بدانیم خود این عنصر ترکیبی از چند چیز دیگر است. بایستی بر طبق اصول و محاسبات دقیق طراحی و ترکیب شوند. به همین خاطر بتن نیز انواع مختلفی داشته که هر کدام دارای مقاومت و ساختار مخصوص به خود می باشند. در این راستا وب سایت آهنیست   با داشتن کارشناسان و متخصصین کار آزموده در زمینه ساخت و ساز می تواند راهنمایی ها و مشاوره های لازم را در اختیار شما عزیزان بگذارند.