0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
انواع برشکاری

در میان تمامی فعالیت‌هایی که در صنایع انجام می‌شود، برشکاری یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین کارهایی است که در اکثر صنایع جایگاه ویژه‌ای دارد.

این کار به واسطه برش قطعات فلزی برای تولید و استفاده در پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود. فرایند برشکاری روی فلزات مختلف نظیر آلومینیوم، آهن و فولاد با استفاده از تجهیزات به‌ خصوص و ماشین‌آلات پیشرفته‌ای انجام خواهد گرفت.

به دلیل این‌ که قطعاتی که برش می‌خورند و در صنایع ای نظیر کشتی ‌سازی، هواپیماسازی، پروژه‌های ساخت ‌و ساز و خودروسازی استفاده می‌شوند، می‌توان این عملیات را جزو مهم‌ترین فرآیندهای صنعتی به حساب آورد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد برشکاری و انواع آن اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

تعریف کلی از عملیات برشکاری


برشکاری نوعی فرایند است که در انجام آن از میله‌ها، شمش‌های فلزی و یا ورق استفاده می‌کنند. البته که این کار می‌تواند با استفاده از ابزارهای بسیار ساده و یا ماشین‌آلات پیشرفته انجام شود.

هدف اصلی از این امر فرایند ساخت قطعات فلزی برای ساختن وسایل گوناگون است. به دلیل این‌که ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی فلزات همیشه با هم متفاوت است، روشی که برای برش آن‌ها نیز استفاده می‌شود، یکسان نخواهد بود.


فلزات سخت که برای ماشین‌آلات استفاده می‌شوند، توسط تجهیزات پیشرفته‌ای و برش خورده و فلزات سبک‌ تر می‌توانند با ابزارهای ساده‌تری برشکاری شوند.

لازم است بدانید که علاوه‌ بر فرایند برشکاری، استفاده از آهن ‌آلات باکیفیت نیز برای صنایع مختلف حائز اهمیت است. شما می‌توانید جهت خرید انواع آهن ‌آلات و قیمت تیرآهن اطلاع از قیمت روز ورق قیمت نبشی، قیمت قوطی آهن و ... بر روی لینک ها کلیک کنید.


بررسی انواع روش های برشکاری


به ‌طورکلی برشکاری جزو فعالیت‌هایی است که می‌تواند در دو روش سرد و گرم انجام شود.

از این روش برای برش فلزات استفاده می‌شود که میزان سختی آن‌ها بالاست. به ‌طورکلی فلزاتی که دارای درصد کربن بیش ‌از دو درصد هستند، جزء فلزات سخت به حساب می‌آیند.

معنی برشکاری گرم این است که برای انجام آن باید درجه حرارتی تعیین گردد تا بتوان این فلزات را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرد. این‌موضوع که میزان افزایش دما باید تا چه حدی باشد نیز کاملاً با نوع فلز بستگی خواهد داشت.

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، این است که فلزات در طی این فعالیت نباید تغییر ماهیت بدهند و باید در پایان از فرآیند عملیات برشکاری تمامی ویژگی‌های فیزیکی و یا شیمی آن‌ها حفظ ‌شده باشد.


برش هوا گاز


برش هوا گاز که به آن هوابرش نیز گفته می‌شود، جزو روش‌ های رایج و در عین ‌حال مقرون به ‌صرفه است. برای این کار از ترکیب سوخت و اکسیژن برای فراهم کردن حرارت بالا استفاده می‌گردد.

این روش برای اولین ‌بار در سال 1903 در فرانسه برای برش ورقه‌های فولادی استفاده شد. در طی آن با استفاده از اکسیژن و سوخت برش این ورق‌ها به ‌آسانی صورت گرفت.


برش لیزری


از جمله دیگر انواع برشکاری می توان برش لیزری اشاره کرد که دارای دقت و حساسیت بالایی است.

همان‌طور که مشخص است در این روش از لیزر استفاده می‌شود. به دلیل دقت بالایی که در این روش وجود دارد، ورقه پروفیل یا لوله‌ های برش خورده در کمترین زمان ممکن و همچنین به‌صورت کاملاً دقیق برش داده ‌شده و ظرافت مناسبی دارند.

برش سرد


بخش قبلی در مورد انواع روش‌های برشکاری گرم صحبت کردیم.حال بهتر است که به چند نمونه از روش‌های برشکاری سرد نیز اشاره کنیم.


برش با قیچی


یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای برش قطعات آهنی و فلزی است که با استفاده از قیچی های مختلفی انجام می‌شود.

این روش بسیار ساده بوده و از نظر اقتصادی مقرون ‌به ‌صرفه می‌باشد. برای اینکار از قیچی‌های اهرمی، ماشینی و دستی استفاده می‌گردد.


برش با واترجت


استفاده از واترجت شد یکی دیگر از روش‌های رایج برای برش سرد است. با استفاده از این دستگاه می‌توان هر نوع قطعه فلزی را با هر ضخامتی برش داد.


برش با اره نواری


اره نواری دستگاه بسیار ساده‌ای است که توسط آن می‌توان نمونه‌های مختلفی از آهن‌آلات را برش داد. یکی از مزایای استفاده از این روش این است که دارای خطر بسیار پائین بوده و همچنین از نظر اقتصادی برای صاحبین صنایع به‌ صرفه خواهد بود.

جمع‌بندی


ما در این مطلب به‌ طور کلی در مورد اهمیت برشکاری و انواع آن توضیحاتی را به شما ارائه دادیم. البته که انواع برشکاری دارای طیف گسترده‌ای است که ما در این مطلب به چند نمونه از رایج‌ترین و بهترین آن‌ها اشاره کردیم.