0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
نحوه محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان

میلگرد یکی از مهم ترین تجهیزات در ساخت انواع سازه و ساختمان است اما نحوه محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان مهم بوده و باید قبل از شروع به ساخت و ساز، برآورد کلی از میلگرد مصرفی در ساختمان داشته باشید.

عوامل موثر در میزان مصرف میلگرد در ساختمان ها

توجه به نوع کاربری ساختمان

نوع کاربری ساختمان ها در زمان ساخت و ساز اهمیت بسیاری دارد. به عنوان مثال می توانیم به نوع کاربری ساختمان های عمومی و ساختمان‌هایی شخصی سازی اشاره نماییم ساختمان‌های عمومی تردد بیشتر داشته و باید استحکام بالایی داشته باشد و میزان مصرف مصالح و میلگرد نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

پیشنهاد : قیمت روز میلگرد

محل ساخت بنا

بخش بزرگی از کشور ایران دارای گسل و در خط زلزله ساخته شده است و باید در زمان ساخت به موقعیت مکانی بنا توجه داشته باشید. عواملی مانند نوع خاک، زلزله خیز بودن، رطوبت، بارش ‌های سنگین و بارش برف عوامل مهم در نقشه کشی، فونداسیون و محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختما است. در ادامه به صورت مفصل به نحوه محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان می پردازیم.

توجه به قوانین و مقررات ساخت و ساز

یکی از موارد حائز اهمیت توجه به قوانین و مقررات همچنین آیین نامه های ساخت و ساز ساختمان است. توجه به اینکه این آیین نامه ها هر ساله تغییر یافته و باید با توجه به پروانه ساخت و آیین نامه های آن نکات بسیاری را برای ساخت ساختمان و سازه های مختلف در نظر داشته باشید.

پیشنهاد : قیمت میگرد آجدار

تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان

هرچه تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان افزایش یابد، وزن اسکلت ساختمان نیز افزایش می یابد. یکی از موارد حائز اهمیت بررسی و محاسبه ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان است که در زمان نقشه کشی مورد توجه قرار می گیرد.

در صورتی که قصد خرید انواع آهن آلات مانند میلگرد، تیرآهن، ناودانی، ورق، نبش و پروفیل را دارید، می توانید جهت اطلاع از قیمت به روز محصولات و آشنایی با تولید کنندگان برتر تجهیزات فولادی در کشور به مجموعه آهنیست مراجعه نمایید.

بررسی بودجه کلی

در ساخت سازه های شخصی بودجه محدود بوده و باید با توجه به میزان بودجه اقدام به ساخت و ساز نمایید. در زمان ساخت به تعداد طبقات، نقشه کشی و تورم های آینده نیز توجه نمایید که پس از گذشت چندین ماه دچار کمبود بودجه برای ساخت و ساز نشوید.

نوع سقف ساختمان

تقسیم بندی واحد های ساختمان از نظر ارتفاعی اهمیت بسیار بالایی در وزن ساختمان تاثیر دارد. می ‌توان از روش‌های مختلفی برای ساخت سقف استفاده نمایید. تجهیزات فلزی و بتنی مورد استفاده در سقف یکی از موارد حائز اهمیت در محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان دارد.

نحوه محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان

جهت محاسبه میلگرد مصرفی در هر متر مربع باید مساحت ساختمان، تعداد طبقات، ستون ها و فونداسیون نیز در نظر داشته باشید. در کنار این عوامل باید به مواردی که قبلا اشاره کردیم نیز بپردازید.

سایز میلگرد ها و تیرآهن ها

سایز میلگرد ها و تیرآهن ها با توجه به نوع سازه تعداد واحد ها و معیارهای دیگر در نظر گرفته می شود. به طور عمده از تیرآهن های ۱۲ الی 20 استفاده می شود اما تیرآهن های ۱۴ تا ۱۶ جزء پرکاربرد ترین و مقرو به صرفه ترین تیراهن های مورد استفاده در سازه های بتنی و فلزی است.

به طور عمده برای هر ستون در ساختمان های اسکلت بتنی از ۱۲ الی ۱۰ کیلوگرم میلگرد استفاده می نمایند. تمامی موارد طبق جدول استاندارد جهانی در نظر گرفته می شود.

وزن تقریبی میلگرد برای یک طبقه دویست متری

اگر یک واحد با زیربنای ۲۰۰ متر را در نظر بگیرید، برای هر متر مربع ۳۵ کیلوگرم میلگرد نیاز است. در کل به هفت تن میلگرد در هر طبقه نیاز خواهید داشت. در نظر داشته باشید برای ساختمان های پنج طبقه از میلگرد های سایز ۱۶ الی ۱۸ استفاده می شود پس مبنای محاسبه بر اساس سایز ۱۶ الی ۱۸ است. در کنار آن تعداد میلگرد در هر ستون نیز در نظر گرفته می شود.

برای بررسی و اطلاع از جزئیات نحوه محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان با مجموعه آهنیست همراه باشید. همچنین اگر قصد خرید انواع میلگرد، تیرآهن سبک، تیرآهن سنگین، انواع پروفیل چهارچوبی، انواع نبشی و ناودانی دارید، می توانید با توجه به نوع سفارش خود با مجموعه آهنیست در ارتباط بوده و تخفیفات منظور شده را در زمان خریداری دریافت نمایید.

مطالب مرتبط :

پرفروش‌ترین سایزهای میلگرد ساختمان

قیمت روز تیرآهن

قیمت تیرآهن اصفهان