0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
تفاوت تیرچه کرومیت و تیرچه پاشنه بتن

تیرچه کرومیت و تیرچه پاشنه بتن جز تجهیزات ساخت و اجرا سقف است. اگر قصد خرید تجهیزات فولادی و ساختمانی را دارید، با ما همراه باشید. در این بحث به بررسی تفاوت تیرچه کرومیت و تیرچه پاشنه بتن در اجرای سقف می پردازیم.

تعریف سقف تیرچه کرومیت

برای ساخت سقف تیرچه کرومیت از تیرچه های فلزی کرومیت به همراه بلوک های سفید سیمانی یا یونولیت استفاده می شود. این تجهیزات دارای یک نبشی و یک تسمه یا ورقه فولادی ۴ میلی متر بر اساس تیرچه بوده و به جای میلگرد زیگزاگی ساخته می شود.

تعریف تیرچه پاشنه بتن

یکی دیگر از تیرچه های بتنی، تیرچه پاشنه بتن بوده که دارای ۴۰۰ الی ۵۰۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب ساخته می شود. داخل قالب های فلزی به شکل ناودانی شکل طراحی شده و آرماتور اصلی داخل این پاشنه قرار داده می شود. قطر آرماتور های مصرفی بر اساس میزان بار و طول تیرچه در نظر گرفته می شود.

برای اطلاع از قیمت قوطی آهن به آهنیست مراجعه کنید.

سرعت اجر و ساخت سقف با تیرچه کرومیت و پاشنه بتن

در سقف تیرچه بتنی نیاز به شمع بندی و اجرای هم زمان پس از سفت شدن بوده و زمان بیشتری برای اجرا خواهد داشت. تیرچه کرومیت زمان کمتری داشته و با سرعت بیشتری می توانید سقف مورد نظر فلزی را طراحی نمایید. در صورت استفاده از بلوک های یونولیتی سقف سبک تر شده و سرعت اجرا ساخت سقف افزایش می یابد. در ادامه به سایر شاخص های مهم در تفاوت تیرچه کرومیت و تیرچه پاشنه بتن در اجرای سقف می پردازیم.

مقایسه وزن تیرچه کرومیت و تیرچه پاشنه بتن

در تیرچه های کرومیت از فاصله بیشتری با توجه به حجم و مقدار بتن استفاده شده و به صورت قابل توجهی مصرف بتن کاهش می یابد. در نتیجه وزن سازه را کاهش می دهد ولی سقف پاشنه بتن وزن بیشتری داشته و مصالح بیشتری جهت ساخت نیاز خواهد داشت.

فاصله تیرچه ها و مصالح مورد نیاز

در سقف بلوک های بتنی تیرچه از همدیگر با ۵۰ سانتی متر نصب می شود ولی در نوع کرومیت فاصله حدود ۷۰ الی ۱۰۰ سانتی متر است. پس تیرچه کرومیت گزینه بهتری در مقابل تیرچه های بتنی خواهد بود در نظر داشته باشید و تولید تیرچه بتنی از فولاد و بتن ولی تیرچه کرومیت به طورکامل فلزی و فولادی است و از مصالح کمتری در ساخت آن استفاده خواهد شد.

نیرو کار

یکی از موارد حائز اهمیت در بررسی تفاوت تیرچه کرومیت و تیرچه پاشنه بتن در اجرای سقف، نیرو کار است. برای سقف تیرچه فلزی نیاز به نیروی کار ماهر بود ولی برای اجرای تیرچه های بلوک بتنی نیاز به نیروی ماهر وجود ندارد. اگر از تیرچه های کرومیت استفاده می کنید، باید زیر نظر افراد متخصص اجرا شود.

یکی از مجموعه های متخصص در زمینه تولید و فروش تجهیزات فلزی، ساختمانی و صنعتی مجموعه آهنیست بوده که می توانید انواع تیرآهن، نبشی، ناودانی، ورق های فلزی، انواع میلگرد های ساده و آج دار را از این مجموعه خریداری نمایید.

مقاومت در برابر زلزله و حوادث غیر طبیعی

سقف تیرچه کرومیت دارای یک فاصله بوده و به راحتی قابل گچ کاری و تزئین است اما تیرچه های بتنی از فاصله کم تیرچه ها استفاده می شود و این عامل کچکاری و سایر تغییرات را با مشکلات دیگری همراه می کند.

از نظر حوادث طبیعی مانند زلزله بهترین گزینه استفاده از تیرهای کرومیت بوده که وزن سازه را کاهش داده و انعطاف پذیری ساختمان را نیز افزایش می‌دهد. از نظر حوادث غیر طبیعی مانند آتش سوزی اگر از سقف کرومیت استفاده شود ممکن است این سقف فلزی ذوب شده و باعث نشست ساختمان شود.

جهت جلوگیری از آتش سوزی می توان از  تیرچه های بتنی استفاده نمود اما به طور کلی سقف های کرومیت مزایای بسیاری داشته و امروزه مصرف و کاربرد بیشتری نیز دارد.

برای اطلاع از قیمت ناودانی به آهنیست مراجعه کنید.

بهترین گزینه برای اجرا سقف چیست؟ تیرچه بتنی یا کرومیت؟

در این بحث در مورد تفاوت تیرچه کرومیت و تیرچه پاشنه بتن در اجرای سقف صحبت کردیم اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داشته و با توجه به شرایط و نحوه پروژه مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از لحاظ سرعت اجرا و هزینه بررسی کنیم، تیرچه‌ های کرومیت بهتر است ولی در برخی بخش های اجر سقف، تیرچه بتنی بهترین گزینه خواهد بود. امیدواریم مطالب بررسی شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد.