0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
تفاوت تیرآهن سبک و سنگین ذوب آهن اصفهان

می‌توان گفت که تیرآهن عضو جدا نشدنی در صنعت و پروژه‌های ساختمانی است. این محصول مدل‌های مختلفی دارد که از جمله پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به تیرآهن  هاش اشاره کرد. خود تیرآهن مدل هاش دارای زیرمجموعه‌های سبک و سنگین بود که هر یک بسته به شرایط ،مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما قصد داریم تا به بررسی تفاوت تیرآهن سبک و سنگین ذوب آهن اصفهان بپردازیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتماً در ادامه این مفاله از آهنیست با ما همراه باشید.

 کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از تولید کنندگان برتر مقاطع فولادی در کشور بود که بیشتر در زمینه عرضه انواع تیرآهن به فعالیت می‌پردازد. قیمت روز تیرآهن ذوب آهن اصفهان به دلیل کیفیت بالایی که دارد، معمولاً نسبت ‌به مدل‌های دیگر بیشتر است. چرا که اکثر مهندسین ترجیح می‌دهند از تیرآهن این کارخانه معتبر استفاده کنند.

تیرآهن هاش

پیش ‌از بررسی تفاوت تیرآهن سبک و سنگین ذوب آهن اصفهان و بهتر است که توضیح اجمالی را درمورد تیرآهن هاش داشته باشیم. فولاد برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ میلادی در یک ساختمان در آمریکا استفاده شد. پس ‌از آن تا به‌ حال به شکل گسترده‌ای در تمامی ساحتمان ها استفاده می‌شود. مهم‌ترین و پرکاربردترین تیر آهنی که در ساخت بناهای مختلف به کار می‌رود، تیرآهن هاش با  بال پهن می‌باشد. این مدل که تیرآهن پروفیل نورد شده بود و به دلیل سطح مقطع آن‌ که به شکل H بوده به این نام ام معروف شده ‌است.

 تیر آهن‌های هاش و بال پهن نسبت ‌به مدل‌های معمولی دارای بال‌های ضخیم‌تری بود و پهنای آن‌ها نیز بیشتر است. به ‌همین دلیل نیز وزن سبک‌تری نسبت‌به مدل‌های معمولی دارند.

 فرآیند تولید تیرآهن هاش

به‌ طورکلی می‌توان گفت که تولید تیرآهن هاش طی مراحل زیر انجام می‌شود:

  • پخت و افزایش دمای شمش‌های فولادی
  • فرم دهی و شمش
  • عبور دادن شمش از ایستگاه‌های چندمرحله‌ای به‌منظور حفظ و فشرده ‌سازی محصول
  • کاهش ضخامت لبه ها و بال‌ها
  • اندازه‌گیری نهایی

انواع تیرآهن بال پهن

 برای درک بهتر تفاوت تیرآهن سبک و سنگین ذوب آهن اصفهان لازم است تا با انواع تیرآهن های هاش آشنا شوید. به‌ طورکلی این محصولات در سه دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرد.

 تیرآهن هاش سبک

 تیرآهن هاش سبک و دارای ارتفاع کمتری نسبت ‌به عرض خود بوده و در مقایسه و نسبت ‌به تیرآهن های هاش سنگین و فوق سنگین دارای ضخامت بال و جان کمتری است. ضخامت جان اینچ محصول معمولاً ۵ الی ۱۶ میلی‌متر بوده و ضخامت بال آن‌ها نیز ۸ تا حداکثر ۳۱ میلی‌متر است.

 تیرآهن هاش سنگین

 یکی دیگر از انواع تیرآهن؛ هاش مدل سنگین بود که ارتفاع آن دقیقاً با عرض آن برابر  است. ضخامت تیرآهن‌های سنگین از ۶ تا ۱۹ میلی‌متر بوده و ضخامت بال آن‌ها نیز ۱۰ تا ۳۶ میلی‌متر می‌باشد.

 فوق سنگین

تیر آهن های فوق سنگین دارای ارتفاع بیشتر نسبت به عرض هستند. میزان ضخامت جان این نوع تیرآهن‌ها از ۲۰ میلی‌متر شروع‌ شده و تا ۴۰ میلی‌متر ادامه می پیدا می‌کند. همچنین ضخامت بال آن‌ها نیز در محدوده ۱۲ الی ۲۱ میلی‌متری می‌باشد.

 کاربرد انواع تیرآهن هاش

 تیرآهن هاش سبک و سنگین ذوب ذوب آهن کاربردهای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • قابل ‌استفاده برای ساخت سازه‌ها و پل‌های بسیار بزرگ
  • تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی
  • برای تولید خرپا و ستون‌های محکم
  • قابل ‌استفاده به‌ عنوان ۱ تکیه‌گاه عمودی
  • به ‌منظور ساخت کشتی سرد یا اسکلت

 بررسی تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین ذوب آهن اصفهان

 مهم‌ترین تفاوت تیرآهن، تیرآهن هاش سبک و سنگین ذوب آهن اصفهان را می‌توان در موارد زیر دانست:

 تفاوت در وزن

 اولین تفاوت این و محصول در وزن آن‌هاست. هاش سبک به دلیل وزن کمتری که دارد، برای ساخت ‌و سازهای معمولی استفاده ‌شده اما چه تیرآهن سنگین معمولاً برای پروژه‌های گسترده‌تر استفاده می‌شود.

 سایز

 تیرآهن سبک دارای طول بال کمتری نسبت ‌به ارتفاع بوده و ضخامت جان آن نیز کم‌تر است.

استحکام

 معمولاً تیرآهن‌های سنگین به دلیل وزن بالایی که دارند نیروی کششی بیشتری را تحمل می‌کنند. اما مدل‌های سبک نیز می‌توانند برای ساخت ‌و سازهای عادی دارای مقاومت مناسبی باشمد.

کاربرد تیر آهن

 به‌ طور کلی تیرآهن به‌منظور ساخت و ستون اسکلت فلزی ساختمان پل‌سازی و تولید ماشین ‌آلات سنگین استفاده می‌شود و در مقابل مدل‌های سبک بدلیل وزن پایینی که دارند برای مواردی استفاده می‌شوند که وزن کمتری به سازه وارد خواهد شد.

به منظور استعلام تفاوت آهن یزد با اصفهان و قیمت تیرآهن اصفهان و خرید تیرآهن می توانید به سایت آهنیست مراجعه کنید.