0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
مزایا و معایب سازه های فلزی و بتنی

روش‌های رایج برای ساخت ساختمان‌ها در سراسر جهان سه روش استفاده است.  اسکلت ساختمان ها همیشه با اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی است. در کشور ما از زمان‌های گذشته سازه‌های فولادی و برای ساختمان‌ها بیشتر رایج بود. اما در حال‌ حاضر به دلیل آشنایی با مزایای سازه‌های بتنی، این نوع اسکلت نیز جایگاه ویژه‌ای را در صنعت ساخت ‌و ساز به دست آورده است. انتخاب نوع اسکلت فلزی یا بتنی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به منطقه جغرافیایی، محل احداث، مقاومت مورد نیاز و.... اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی مزایا و معایب سازه های فلزی و بتنی بپردازیم.

سازه بتنی بهتر است یا فلزی؟

پیش ‌از بررسی مزایای سازه های فلزی و بتنی بهتر است به این پاسخ به این سوال پاسخ دهیم. در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از هر ۱ یک سازه‌ها به شرایط مختلفی بستگی دارد. همچنین سازه های بتنی و فلزی هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند. به ‌منظور تصمیم‌گیری بهتر  انتخاب سازه مناسب بایستی ویژگی هر از آن ها را بدانید.

 شما می توانید به جهت اطلاع از وزن پروفیل ، قیمت روز نبشی، قیمت روز میلگرد و.... به آهنیست مراجعه کنید.

سازه فلزی چیست؟

در سازه‌های فلزی از مصالح فلزی همانند تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی قوطی بی‌شمار و غیره استفاده می‌شود. این نوع سازه‌ها معمولاً دارای وزن کمتری نسبت ‌به مدل‌های بتنی هستند.

سازه بتنی چیست؟

همان گونه که از نام این سازه مشخص است، به سازه ای گفته ‌شده که اسکلت آن از بتن آرمه است. لازم است بدانید که بتن آرمه از متشکل از سیمان، شن، فولاد، ماسه و کاشت میلگرد های آجدار است. شایان ذکر است که اسکلت‌های بتنی به‌ طور معمول به شکل عمری طراحی می‌شوند. این بدان معنا که هر مهندس طراح سازه بتنی این نوع سازه را و برای زمان مشخص طراحی می‌کنند.

مقایسه ساختمان بتنی و فلزی از نظر محل احداث

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند در انتخاب نوع سازه به شما کمک کند، محل احداث است. به‌ طور مثال در شرایط آب‌ و هوایی مرطوب که بارندگی شدید است، سازه‌های فلزی چندان مناسب نیستند. چرا که در معرض زنگ‌ زدگی قرار دارند. ماندگاری بالا یکی از مزایای سازه های بتنی در مناطق مرطوب می‌باشد. از سوی دیگر نیز در مناطقی که یون سولفات موجود است، میلگرد موجود در بتن در معرض آسیب قرار دارد.برای دانستن عمر مفید ساختمان بتنی مقاله مربوط به عمر مفید ساختمان بتنی را مطالعه کنید.

تفاوت اسکلت بتنی و فلزی از لحاظ مقاومت سازه

برای انتخاب اسکلت مناسب برای ساختمان در ابتدا باید به نوع بهره‌برداری توجه کرد. در مقایسه مقاومت ساختمان فلزی و بتنی نمی‌توان هر یک از آن‌ها را از دیگری مقاوم‌تر دانست. چراکه در صورت طراحی مناسب و اجرای صحیح سازه، هر دو اسکلت می‌تواند مقاومت بالایی داشته باشند. اما در خصوص نیروی زلزله وزن سازه یکی از عوامل تشدید کننده این نیرو بوده و به دلیل این ‌که وزن اسکلت بتنی از فولاد سنگین‌تر است، نیروی زلزله بیشتری به اسکلت بتنی وارد خواهد شد.

بررسی مزایای سازه های فلزی و بتنی

درصورتی‌ که سرعت انجام پروژه بیشتر باشد، سازه فلزی می‌تواند انتخاب مناسب‌تری نسبت‌ به مدل بتنی باشد. چرا که اسکلت بتنی باید به شکل طبقات اجرا شده و زمان اجرای آن نسبت‌به مدل فلزی تا حد بسیار زیاد بیشتر است. اما اسکلت فلزی امکان اجرای بی‌وقفه تمام طبقات را هم به‌صورت هم‌زمان دارد. حتی در صورت تهیه سازه فلزی پیش ساخته از کارخانه‌ها و مونتاژ در محل پروژه سرعت اجرا تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند. اگر بخواهیم به شکل کامل به بررسی مزایای سازه های فلزی و بتنی بپردازیم، باید بگوییم که در اسکلت‌های بتنی امکان شکل‌پذیری میلگرد به شکل‌های مختلف و مقاومت در برابر شرایط آب‌ و هوایی و حوادث مختلف نسبت ‌به بتنی بیشتر بوده و هزینه اجرای آن نیز کم‌تر است. از مزیت‌های مهم سازه های فلزی می‌توان به امکان توسعه سازه پس‌از بهره‌برداری اشاره کرد.

مزایای سازه

  • مقاومت حرارتی و رطوبتی بالا
  • استحکام و مقاومت در برابر نیروهای خمشی
  • اجرا راحت‌تر

معایب سازه بتنی

  • زمان اجرای طولانی‌تر
  • وزن بالا

مزایای سازه فولادی

  • مقاومت بسیار بالا در اثر گذشت زمان
  • امکان اجرای طبقات به شکل هم‌زمان
  • امکان ترمیم
  • دارای انعطاف بالا

 معایب سازه فلزی

  • قیمت بالا
  • امکان زنگ زدگی
  • عدم مقاومت کافی در برابر حرارت و آتش‌سوزی

 سخن پایانی

 ما در این مطلب سعی کردیم تا با بررسی مزایا و معایب سازه فلزی و بتنی به شما در انتخاب بهتر برای بنای ساختمان‌های گوناگون کمک کنیم. آهنیست می تواند در زمینه خرید تیرآهن، قیمت انواع میلگرد و... به شما کمک کند.