0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
پر مصرف ترین سایز تیرآهن

از ساختمان‌های بسیار کوچک تا ساختمان‌های بسیار گسترده و چندین طبقه، استفاده از تیرآهن در سایزهای مختلف اهمیت بسزایی دارد. نکته‌ای که این موضوع که در این‌ جا بسیار حائز اهمیت است این بوده که سایز و اندازه تیرآهن سبب استفاده در فضاهای گوناگون می‌شود. به‌ طور کلی این مقطع فولادی متشکل از سایزهای گوناگونی بوده اما برخی از سایت‌ها دارای مصرف بیشتری در ساختمان‌ سازی هستند. اگر شما نیز پر مصرف ‌ترین سایز تیرآهن را نمی‌شناسید، پیشنهاد می‌شود که حتماً در ادامه با ما همراه باشید.

منظور از سایز تیرآهن چیست؟

 زمانی ‌که به یک تیرآهن را مشاهده می‌کنید، ۲ بخش آن قابل‌مشاهده بود که به آن بال و جان گفته می‌شود. بال‌ها درحقیقت کناره ‌های تیرآهن و لبه‌های آن بوده و جان تیرآهن نیز بخشی است که بین ۲ لبه قرار دارد. توجه کنید که جان تیرآهن درواقع مهم‌ترین قسمت این مقطع فولادی به حساب می‌آید. موضوعی که باید درمورد تشخیص سایز انواع تیرآهن بدانید، بایستی حتماً اطلاعات کافی را درمورد سایز و اندازه‌های تیرآهن بدست بیاورید. به‌ طور معمول می‌توان اکثر تیرآهن‌ها را اکثر طراحان را به‌ صورت چشمی و تقریبی تشخیص داد. اما به ‌منظور استفاده درست بهتر است که به ‌طور دقیق تیرآهن‌ها را اندازه‌ گیری کرد. منظور از سایز تیرآهن درحقیقت طول جان است. یعنی ارتفاعی که بین ۲ لبه تیرآهن قرار دارد. به ‌طور معمول این عدد به شکل به سانتی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند.

 سایز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی بود که در قیمت روز تیرآهن نیز تأثیر گذار است. استانداردهای تولید تیرآهن ها بر اساس استانداردهای مشخصی گروه‌بندی می‌شود. هر یک از آن‌ها دارای سایز و مدل‌های مختلفی هستند. در ادامه استانداردهای پرکاربرد تولید تیرآهن را معرفی می‌کنیم.

 استاندارد تیرآهن

پر کاربرد ترین استاندارهای تیرآهن عبارتند از :

استاندارد INP

 یکی از استانداردهای تولید تیرآهن‌ها استاندارد INP است. تیر آهن‌هایی که طرح با استفاده از این استاندارد به تولید می‌رسند، در ایران کاربرد چندانی ندارند. در این تیرآهن‌ها ضخامت بال کم‌تر از جان است به یکی از تفاوت‌هایی است که تیرآهن تولید شده توسط این استاندارد را نسبت‌ به مدل‌های دیگر متفاوت می‌کند. معمولاً و پرمصرف ‌ترین سایز تیرآهن INP ۸ الی ۶۰ سانتی‌متر است.

 استاندارد IPE

 ازجمله دیگر استانداردهای تولید تیرآهن استاندارد IPE است. تیرآهن هایی که با استفاده از این استاندارد ساخته می‌شوند، دارای کاربرد زیادی در کشور بوده و به آن‌ها تیرآهن معمولی می‌گویند. اکثر تولید کنندگان اطلاعات آهن داخلی نیز برای تولید محصولات خود از این استاندارد پیروی می‌کنند.

 استاندارد IPB

 استاندارد IPE در کشورهای اروپایی تدوین شده از تیرآهن هایی که با استفاده از این استاندارد ساخته ‌شده و به بازار عرضه می‌شوند. از مقاومت بالایی برخوردار بوده و بسیار مستحکم هستند همچنین سطح آن‌ها به حرف شکل H می‌باشد.

 بررسی پرمصرف‌ ترین سایز تیرآهن و کاربرد آن‌ها

 تیرآهن ‌ها با ابعاد متفاوت به تولید می‌رسند. توجه به نیازهای مختلف در صنایع هر یک از ابعاد و انتخاب ‌شده و در جای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین توجه داشته باشید که اطلاع و شناخت پرمصرف‌ترین سایز تیر ها می‌تواند در انتخاب درست به شما کمک کنند. معمولاً از تیرآهن‌ها برای اسکلت ساختمان، ساخت پل، ساخت برخی از سازه‌های صنعتی و فلزی و... استفاده می‌کنند. این قطعه فولادی می‌تواند نیروهای خمشی و برشی را به‌ خوبی منتقل کند. از جمله مهم‌ترین پرمصرف‌ ترین سایز تیرآهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 تیرآهن سایز ۱۴

 یکی از پراستفاده ترین و سایزهای تیرآهن ۱۴ بوده که در کشور ما به تولید می‌رسد. وزن این تیرآه ها معمولاً به ۱۲ تا حتی حداکثر ۳۰ کیلوگرم است. از این تیرآهن در ساخت خرپا، نعل و تیر استفاده می‌شود. تیرآهن سایز ۱۴ یکی از مقاطع فولادی بسیار سبک‌ وزن در کشور به حساب می‌آید.

 تیرآهن ۱۶

 از جمله پرکاربردترین سایزهای تیرآهن می‌توان به سایز ۱۶ اشاره کرد. این نوع تیرآهن در ساختمان سازی بیشترین استفاده را داشته و به‌ منظور ساخت ستون از آن استفاده می‌گردد. البته در برخی از پل‌های لانه زنبوری نیز تیرآهن ۱۶ کاربردی است.

 تیرآهن سایز ۱۸

 یکی دیگر از پر مصرف ترین سایز تیرآهن تیرآهن سایز ۱۸  بوده که جزء محبوب‌ترین تیرآهن‌ها است. سایز ۱۸ از سایز های ۱۴ و ۱۶ وزن بیشتری دارد. به ‌طور معمول در سازه‌های بسیار گسترده از سایز ۱۸ استفاده می‌گردد.

 جمع‌بندی

 ما در این متن پرمصرف‌ترین انواع تیرآهن را به شما معرفی کنیم. همان‌ طور که متوجه شدید تیرآهن‌ها در توسط استانداردهای مختلفی به تولید رسیده و در سایزهای گوناگون استفاده می‌شوند. به منظور خرید تیرآهن  و بررسی قیمت تیرآهن اصفهان می توانید سایت آهنیست مراجعه کنید.