0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
کاربرد ناودانی در ساختمان سازی

یکی از پروفیل‌ هایی که جزء مدل‌های مقطع باز بود و استفاده‌ی زیادی در ساختمان‌ سازی دارد، ناودانی است. استفاده از این محصول به ابتدای قرن ۲۰ بیستم باز می‌گردد. پس‌از پایان جنگ جهانی دوم و با افزایش رونق صنعت ساخت ‌و ساز، بر تعداد کارخانه‌های تولید کننده مقاطع فولادی، روز به ‌روز افزوده شد. ما در این مطلب از آهنیست قصد داریم تا در مورد این‌ که کاربرد ناودانی در ساختمان سازی چیست؟ صحبت کنیم.

ناودانی در ساختمان‌ سازی

 در پاسخ به این سوال که ناودانی چه کاربردی در ساختمان ‌سازی دارد؟ باید باید بگوییم که این محصول جزء مقاطع باز بوده که دارای دو سطح عمودی بال و یک سطح افقی و به نام جان است. از مهم‌ترین جنس بهترین جنس‌هایی که برای تولید پروفیل در نظر گرفته می‌شود، می توان به آلومینیوم، گالوانیزه و استیل اشاره کرد. ناودانی ها دارای ویژگی‌های بخصوصی بوده که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل بسیار زیاد در مقابل فشار و ضربه
  • سرعت نصب مناسب
  • حجم پایین
  • اشغال کردن فضای بسیار کم
  • افزایش مقاومت
  • جهت استفاده در مدت زمان طولانی
  • کاهش وزن اسکلت ساختمان‌ ها

قیمت ناودانی ساختمانی

قیمت ناودانی به عواملی نظیر قیمت آهن، نرخ ارز، تولید کنندگان و موارد دیگری وابسته است. شما می توانید به جهت اطلاع از وزن پروفیل ، قیمت روز نبشی، قیمت روز میلگرد و.... به آهنیست مراجعه کنید.

بررسی ساختار ناودانی

 برای درک بهتر این ‌که کاربرد نبشی در ساختمان سازی چیست، بهتر است تا درمورد ساختار این مقطع باز توضیحاتی را بیان کنیم.  

ناودانی ساختمانی

ناودانی  ساختمانی از پروفایل هایی بوده که دارای سطح به شکل U هستند و معمولاً سطح مقطع آن‌ها طول بلندی دارد. در واقع پروفیل‌ها طبق شکل سطح مقطع خود نام‌های گوناگون داشته و در گروه‌های متعددی قرار خواهند گرفت. شکل ظاهری سطح ناودانی ها باز بوده به‌ همین دلیل نیز در گروه پروفیل‌های باز قرار می گیرد. این پروفیل در ساختار خود دارای دو بال و یک جان می‌باشد. براساس فرم بال‌ها می‌توان  این محصول را در ۲ دسته‌بندی زیر قرار داد:

  • ناودانی های UPN که دارای بال‌های صاف موازی بوده و شکل ظاهری آن‌ها حرف U است.
  • ناودانی UPE که بال‌های آن‌ها مخروطی بوده و به شکل حرف C هستند.

 البته که می‌توان این مقطع فولادی را طبق شکل جان نیز دسته‌بندی کرد. به‌همین خاطر نیز ناودانی ها در ۲ مدل مشبک و ساده نیز قرار می‌گیرند.

 معرفی انواع ناودانی در ساختمان ‌سازی طبق شکل ظاهری

 ناودانی ها براساس شکل ظاهری در دو مدل مشبک و ساده موجود هستند.

 ناودانی ساده

این ناودانی ها بیشتر در برای طراحی کولر استفاده می‌شوند. به ‌منظور ساخت این محصول از ورقه‌های گرم استفاده می‌شود. اما در صورت احتیاج ممکن است که از ورق گالوانیزه نیز برای تولید ناودانی های ساده استفاده گردد. معمولاً این مدل در اندازه‌های  و ۱۲،۱۰ ۱۶ در ارتفاع ۳۰ الی ۴۰۰ میلی‌متر به بازار عرضه می‌شوند.

 ناودانی های مشبک

 سطح ناودانی مشبک متشکل از حفره هایی است. به‌ همین خاطر نیز وزن آن نسبت ‌به مدل‌های ساده تا حد بسیار زیادی پایین‌تر است. با توجه به کاربرد امکان خرید این ناودانی ها در ورقه‌های سرد یا گرم موجود می‌باشد. البته بیشترین کاربرد ناودانی های مشبک برای ساختمان ‌سازی و قفسه‌ بندی است.

 انواع ناودانی طبق تولید

 برای بررسی این ‌که کاربرد ناودانی در ساختمان‌ سازی چیست، بهتر است که از نظر فرآیند تولید نیز با انواع محصول آشنا شوید.

ناودانی فابریک

 به ‌منظور تولید مدل‌های فابریک در ابتدا شمش‌های فولادی را ذوب کرده و پس‌از اعمال مراحلی روی آن‌ها این ناودانی به تولید می‌رسد. امکان تولید این محصول با استفاده از روش نورد سرد و یا گرم موجود می‌باشد. در نوع نورد گرم پس ‌از این‌که شمش به دمای مشخصی رسید آن را از غلتک‌های مخصوص عبور خواهند داد تا به فرم نهایی برسند. شایان ذکر است که ناودانی های تولید شده با استفاده از این روش کیفیت خوبی ندارند اما آن دسته که به روش نور سرد تولید می‌شوند، دارای استحکام و مقاومت بهتری هستند.

 ناودانی های پرسی

 به ‌منظور تولید ناودانی های پرسی در ساختمان‌سازی از ورقه‌های فولادی استفاده می‌شود.در مرحله نخست ورق در ضخامت اما مشخص برش خورده و پس‌از آن به شکل نهایی درمی‌آید. لازم است بدانید که کیفیت ناودانی پرسی نسبت ‌به فابریک تا حدودی کم‌تر می‌باشد.

  به ‌طور کلی ناودانی ها و طبق روش تولید و ظاهری که دارند، در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند که در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد آن‌ها بیان می کنیم.