0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
قوطی و پروفیل چه کاربردی دارد

شما نیز به‌ خوبی می‌دانید که در ساختمان ‌سازی از مصالح در تنوع گسترده‌ای استفاده می‌شود. هر یک از مصالح به شکلی در تکمیل ساختمان نقش مهمی را ایفا می‌کنند. یکی محصولات مصالح بسیار مهم که می‌توان آن را یک عضو جدا نشدنی در ساخت ‌و ساز دانست، پروفیل است که در دو نمونه صنعتی و ساختمانی موجود می‌باشد. پروفیل‌ها مدل‌های گوناگونی داشته و از نظر کاربرد نیز با یکدیگر تفاوت دارندما اما در این مطلب از آهنیست قصد داریم تا به بررسی این‌ که قیمت روز پروفیل و قوطی چیست و چه کاربردی دارد، بپردازیم.

پروفیل چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

 به شکل کلی می‌توان گفت که پروفیل یک مقطع توخالی بوده که از جنس آهن است و هدف اصلی از استفاده از آن افزایش استحکام سازه‌ ها است. شکل‌های مختلفی از پروفیل‌ها تولید شده و به بازار عرضه می‌شود که هر یک از آن‌ها کاربردهای خاصی را در صنعت و ساخت ‌و ساز و دارا هستند. می‌توان گفت که پروفیل‌ها در دو نمونه صنعتی و ساختمانی تقسیم‌بندی می‌شوند و عضوی جدایی ‌ناپذیر از از صنایع مختلف و ساختمان‌ها به حساب می‌آیند. این محصولات با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، در زمینه‌ های مختلفی استفاده می‌شوند.

به ‌منظور استعلام قیمت روز تیرآهن، قیمت نبشی، قیمت میلگرد آجدار ،  قوطی، و.... نیز سایت آهنیست می‌تواند تمامی قیمت‌ها را به شکل کاملاً دقیق و آپدیت شده به شما ارائه دهد.

 پروفیل ساختمانی

برای بررسی این ‌که پروفیل قوطی پروفیل چه کاربردی دارد ؟ بهتر است که  درمورد مدل‌ ساختمانی توضیحاتی را ارائه دهیم. همان طور که از اسم پروفیل‌ های ساختمانی پیداست، به محصولاتی گفته‌ شده که در ساختمان‌سازی کاربرد ویژه‌ای دارند. از این محصولات در در ساخت در و پنجره‌های آهنی نیز استفاده گسترده‌ای می‌شود. می‌توان این محصولات را در دسته ‌بندی‌ های زیر قرارداد:

  • پروفیل‌های نورد گرم که به شکل قوطی بوده و از شمش‌های فولادی نورد گرم برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود.
  • پروفیل نورد سرد؛ این نوع پروفیل با ورقه‌های فولادی به واسطه خم کردن و پرس کردن به تولید می‌رسند و ظاهر آن‌ها تا حد بسیار زیادی به ناودانی شباهت دارد. محصولاتی که با این روش به تولید می‌رسند برای کارهای نسبتاً سبک ساخت‌ و ساز همانند ساخت تیر، چهارچوب و درب های ساختمانی و مناسب‌تر خواهند بود.
  • پروفیل مرکب نیز ترکیبی از پروفیل نورد گرم نور سرد می‌باشند.

 انواع قوطی و پروفیل

 بهتر است شما را با انواع قوطی و پروفیل هایی که بیشتر در ساخت ‌و ساز استفاده می‌شوند، آشنا کنیم و  در مورد هر کاربرد هر یک به ‌صورت مجزا توضیحاتی را ارائه دهیم.

قوطی پروفیل  صنعتی

قوطی صنعتی که با آن پروفیل سنگین گفته می‌شود، در سازه‌های فلزی بسیار گسترده همانند پل‌ها، بیلبردهای تبلیغاتی و  صنعت نظامی استفاده می‌شوند. ساختمان‌هایی که در کارخانه‌ها به تولید می‌رسند در بخش‌های مختلف خود قطعاً به ستون‌های فلزی و محکمی احتیاج دارند. در چنین شرایطی قطعاً انتخاب قوطی های صنعتی بسیار هوشمندانه است. البته لازم است بدانید که قوطی‌های صنعتی برای ساخت خرپا نیز کاربرد گسترده‌ای دارند. همچنین در برخی اوقات در تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی نیز استفاده می‌شوند.

قوطی مبلی

 قوطی  پروفیل های مبلی که به آن‌ها پروفیل سبک می‌گویند، یکی دیگر از انواع پروفیل بوده که به  دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به ‌فرد، استفاده وسیعی برای ساخت مبلمان، لوازم‌ خانگی، دوچرخه‌ ها، کانکس و دیگر موارد دارند. قیمت پروفیل سبک نیز طبق وزنی که دارد، مشخص می شود.  قوطی مبلی معمولاً از ورق های سرد با ضخامت و ۷ الی 1.5 میلی‌متر به تولید می‌رسند. این محصولات دارای مقاطع سه ‌گوش، چهارگوش، دایره‌ای و یا ترکیبی هستند.

 پروفیل‌های گالوانیزه

قوطی های گالوانیزه به ‌منظور مقاومت در برابر زنگ ‌زدگی دارای یک پوشش گالوانیزه هستند. به‌ همین خاطر نیز نسبت‌ به مدل‌های دیگر دارای استفاده بیشتری خواهند بود.  پروفیل‌های گالوانیزه در صنعت کشاورزی و گلخانه بیشتر کاربرد دارند. این محصولات در شکل‌های گوناگونی همانند U، H و نیم‌ دایره به ساخت می‌رسند. این نوع پروفیل‌ها نیز دربرابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارای سطح به مقاومت بالایی هستند.

 بررسی کاربرد اصلی پروفیل‌ها

 مهم‌ترین کاربردهای پروفیل‌ها عبارت‌اند از:

  • برای ساخت درب و پنجره‌های آهنی
  • استفاده از قوطی پروفیل مستطیل ‌شکل برای نرده فلزی و پنجره منازل
  • استفاده در حفاظ کنار پله‌ها
  • استفاده از قوطی‌های بزرگ‌تر و برای پروژه‌های گسترده
  • استفاده از پروفیل Z بری ساخت سوله
  • بکار بردن این محصولات برای ساخت برخی از تجهیزات پزشکی همانند تخت بیمارستان، وسایل حمل بیمار و تجهیزات آزمایشگاهی