0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
سنگ آهن چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آهن به دلیل ساختاری که دارد، یکی از سنگ های پر کاربرد و در عین حال گران قیمت بوده که در آن از فلز بسیار ارزشمندی استفاده شده است. این سنگ متشکل از ۵ درصد فلزی در پوسته زمین است.

این سنگ کاربردی به دلیل داشتن خواصی نظیر مقاومت بالا، استحکام و راحتی در استخراج، در صنعت به شکل فراوانی استفاده شده و به عنوان یک عضو ثابت در اکثر صنایع به حساب می آید. در ادامه مطلب به شکل کامل تری در مورد این سنگ قیمتی توضیح می دهیم.

بیشتر بدانید : قیمت تیرآهن اصفهان امروز

چرا سنگ آهن در صنعت بسیار با اهمیت است؟

می توان گفت که این سنگ، یک ماده اولیه برای قطعات فولادی مختلف همانند میلگرد، تیرآهن، ناودانی و...است. شایان ذکر است قیما سنگ آهن می تواند به شکل مستقیم روی قیمت روز تیرآهن، ناودانی، قیمت قوطی و دیگر محصولاا فولادی، تاثیر دارد.

پس از این که آهن را از معدن استخراج می کنند، به علت خلوص بالا هیچ گونه مقاومت و استحکامی ندارند. اما می توان با افزایش موادی نظیر کروم و نیکل به منظور افزایش استحکام آهن، این محصول را قابل استفاده در صنایع مخلتف کرد.

به علت این که آهن در صنایع مختلفی همچون تولید تجهیزات گوناگون استفاده می شود. دارای تقاضایی بالایی بوده و قیمت آن معمولا در روند نزولی قرار دارد. کسانی که در حوزه تولید قطعات آلومینیومی فعالیت می کنند، اهمیت ویژه ای به سنگ آهن می دهند.

کاربرد سنگ آهن، سنگ آهن چه کاربردهایی دارد؟

تا این بخش چندین بار روی این موضوع تاکید کردیم که سنگ آهن تا چه حد کاربردی و حائز اهمیت است. عمده استفاده از این محصول را می توان در موارد زیر دانست:

  • • استفاده برای صنایع لوازم خانگی
    • برای ساخت و ساز
    • استفاده در راه آهن
    • ماده خشک کننده
    • برای واکنش های شیمیایی
    • در عکاسی
    • و.....

فرآوری و تولید سنگ آهن در چند مرحله انجام می شود؟

فرآوری این سنگ قیمتی متشکل از چندین مرحله است که شامل موارد زیر است:

1- مرحله اول غربالگری

قبل از خرد کردن به منظور جداسازی ذراتی ریز باید مرحله غربالگری طی شود. برای این کار صفحه ای استاتیک را برای جدا کردن ذرات و سپس خرد کردن استفاده می کنند. انجام این کار باعث شده تا کارایی سنگ آهن افزایش پیدا کند. هدف اصلی از فرآوری خالص سازی است. به طور معمول استخراج این سنگ دارای نا خالصی است و ترکیبات غیر مفیدی در آن وجود دارد.

2- مرحله تولید سنگ دانه بندی شده

برای این کار، از روش بدون آب استفاده می شود. به علت این که سنگ آهن هایی که دانه بندی شده است، بایستی در کوره های با ارتفاع قرار بگیرند.

3- مرحله سوم کنسانتره

تولید کنسانتره به آب احتیاج دارد. عیار بالا کنسانتره سبب شده تا به شکل گسترده ای استفاده شود. مراحل تولید کنسانتره عبارتند از:

آسیاب

آبگیری

افزایش عیار

می توان گفت که فرآوری سنگ آهن باعث شده تا بتوان از نظر اقتصادی در تولید فولاد صرفه جویی نمود. این کار به جز کاهش هزینه ها موجب کاهش آلودگی ها می شود‌.

انواع سنگ آهن، چند مدل سنگ آهن داریم؟

لازم است بدانید که سنگ آهن زمانی که فرآوری می شود، به شکل های گوناگونی درآمده که عبارتند از:

سنگ دانه بندی شده که خواص احیاپذیری پایینی دارد.

سنگ آهن کلوخ که تناژ بالایی از آن به شکل سالیانه استفاده می شود.

سنگ آهن گندله از جمله فرآوردهای آهن است که شامل نرمه سن آهن و یکسری افزودنی می شود.

معرفی معادن برتر فرآوری سنگ آهن در ایران

در کشور ما معدن های متعددی در وجود داشته و سنگ آهن به وفور از آن استخراج می شود. از جمله معادن سنگ در کشور می توان به چغارت در بافق یزد اشاره کرد که نخستین معدن در ایران به حساب می آید. شرکت ذوب آهن به استخراج سنک های این معدن می پردازد.

یکی دیگر از معادن، چادرملو بوده که بیشترین مقدار سنگ در این معدن استخراج می شود. از دیگر معادن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فولاد صبا

سنگان

گل گلهر

قیمت سنگ آهن به چه عوامل مهمی وابسته است؟

درست همانند انواع آهن آلات، قیمت این سنگ آهن نیز به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل موارد زیر می شوند:

قیمت فولاد

قیمت نفت خام

قیمت آلومینیوم

تورم

ارز و دلار

ارزش سهام

مقدار تولید آهن آلات

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، قیمت سنگ آهن می تواند در قیمت نهایی نظیر قیمت میلگرد، قیمت نبشی و.... موثر واقع شود‌. به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان آهنیست در ارتباط باشید.