0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
میلگرد خرک چیست

میلگرد ها نمونه‌های مختلفی دارد که یکی از کاربردی ترین آن‌ها میلگرد خرک است. از این نوع میلگرد در آرماتوربندی فونداسیون استفاده می‌گردد و برای سازه ها چندان مناسب نیستند. به‌ طور کلی آرماتور های خرک به ‌منظور افزایش پایداری و استحکام فنداسیون استفاده می شوند.

همان طور که بهتر می‌دانید، سازه‌ها دارای نیروهای کششی و فشاری هستند و یک سازه باید در برابر این نوع نوع نیروها استحکام و مقاومت کافی داشته باشد. بتن استفاده ‌شده در سازه ها نمی‌تواند عملکرد مناسبی برای تأمین مقاومت آن‌ها را داشته باشد.

بیشتر بدانید : قیمت روز میلگرد

به‌همین خاطر نیز به ‌منظور ایجاد استحکام بیشتر از از معیارهای مختلف استفاده می‌شود و همین موضوع باعث شده تا قیمت روز میلگرد یکی از فاکتورهای مهم به حساب بیاید.

تعریف کلی از میلگرد خرک 

به‌منظور اجرای فونداسیون، پس ‌از اجرای مش زیرین، جهت ایجاد فاصله‌های معین بین مش زیر و بالا میلگرد استفاده می‌شود.

این نوع میلگردها به شکل عمودی روی مشق‌های زیرین فونداسیون تعبیه می‌شوند. آرماتور خرک دارای طراحی‌ بوده که در قسمت بالایی مش قرار می‌گیرند و در قسمت انتهایی آن نیز ۲ پاشنه در خلاف جهت میلگرد قرار خواهد گرفت. 

کاربرد آرماتور خرک 

img src="/images/آرماتور_خرک.jpeg" alt="آرم" width="300"" /></p> <p>"مان طور که گفتیم، میلگرد خرک برلی خود سازه کاربردی ندارد و برای ایجاد فاصله‌ های معینی در بین مش پایین و بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.  با استفاده از آرماتورهای خرک می‌توان در قسمت مش بالایی تا قبل‌ از بتن‌ریزی استحکام و پایداری عالی را ایجاد کرد.

یکی دیگر از کاربردهای این میلگرد استفاده آن در نقاطی که به تقویت بیشتری نیاز دارند، است. در صورتی‌ که آرماتورهای خرک روی بتن قرار بگیرند، امکان دارد رطوبت به میلگردهای اصلی نفوذ کرده و باعث زنگ ‌زدگی آن‌ها گردد.

در حال ‌حاضر در برخی اوقات در ساختمان ‌سازی برای این ‌که از اسپیسر کمتری استفاده شود، این نوع میلگرد در بتن می‌گذراند. در چنین مواقعی بار مش بالایی به توسط خرک ها به بتن منتقل شده و در این ‌صورت میزان کمتری اسپیسر نیاز خواهد بود که قطعاً این کار باعث زنگ زدگی میلگردها می‌شود.

 مراحل اجرای میلگرد خرک و فونداسیون

 برای اجرای فونداسیون باید مراحلی طی شود که به شرح زیر است:

1. اجرای بتن

 پیش‌از اجرای پی به ‌منظور این ‌که سطحی یکنواخت داشته و بتوان از برخورد بتن اصلی با خاک جلوگیری کرد، از بتن مگر استفاده می‌گردد. این بتن بسیار ضعیف بوده و دارای عیار ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم سیمان در هر یک متر مربع می‌باشد. ضخامت آن آن نیز حداکثر ۱۵ سانتی‌متر است. 

2. آرماتوربندی و میلگرد گذاری

 همان طور که بهتر می‌دانید، بتن در مقابل نیروهای کششی مقاومت چندانی ندارد. به ‌همین خاطر جهت افزایش استحکام بتن و سازه از میلگردها استفاده می کنند. براساس بار و سنگ فونداسیون در این محل باید حساسیت زیادی به خرج داده شود.

همان‌ طور ‌که ذکر کردیم، میلگرد خرک  کاربرد سازه‌ای نداشته و بعد از اجرای مش پایینی برای ایجاد فاصله مشخص استفاده می‌شود.

 در این‌ جا لازم است نکته مهم اشاره کنیم که  بعد از بتن مگر از میلگرد خرک نباید استفاده کرد. چراکه ممکن است سبب زنگ ‌زدگی میل‌گرد ها شده و مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

3. قالب ‌بندی فونداسیون

 قالب بندی فونداسیون به ۳ شکل صورت می‌گیرد که عبارت‌اند از: 

قالب‌ بندی با آجر

در این مرجله اجرای میلگرد خرک، به ‌طور معمول برای ساختمان‌های نسبتاً کوچک  این نوع قالب ‌بندی انتخاب مناسبی است. در این نوع قالب ‌بندی با ضخامت و عرض مشخصی ماسه و ملات و چیده می‌شوند.

 قالب ‌بندی تخته‌ای

این نوع قالب ‌بندی برای گراف‌های بالایی و قائم مناسب است. به ‌منظور استفاده راحت از تخته‌ها این قالب روغن کاری می‌شود. توجه کنید که روغن میلگرد نباید بریزد در این ‌صورت بتن و میلگرد به یکدیگر اتصال پیدا نخواهند کرد.

  قالب‌بندی فلزی

این قالب برای کلاف‌های زیر مناسب است. شایان ذکر است که در ساختمان‌های کوچک استفاده از این قالب بندی چندان مناسب و به‌ صرفه نخواهد بود. 

بازکردن قالب‌ها: پس ‌از این‌ که بتن کاملاً سفت شد، باید قالب‌ها را باز کرد. 

سخن پایانی

ما در این مطلب تا حدودی در مورد میلگرد خرک و کاربرد آن توضیحاتی را بیان کردیم. این محصول استفاده سازه‌ای نداشته و به ‌منظور افزایش مقاومت بتن استفاده می‌شود.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد تمامی مقاطع فولادی و آهن‌آلات؛ کسب اطلاع درمورد قیمت روز تیرآهن، قیمت نبشی، قیمت ناودانی و... به سایت ما مراجعه کرده و از تمامی هزینه‌ها به ‌صورت روزانه مطلع شوید.