0سبد خرید
02191096660با ما تماس بگیرید:
مهم ترین خواص و کاربرد های آلومینیوم

آلومینیوم یکی از مهم‌ترین عناصر شیمیایی است که با نماد AI شناخته می‌شود. این عنصر دارای خواص فیزیکی متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به رنگ نقره‌ای و چکشخواری بالا آن اشاره نمود.

همچنین آلومینیوم رسانای الکتریسیته بسیار عالی است و می‌تواند در برابر خوردگی مقاومت خوبی را از خود نشان دهد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد خواص آلومینیوم توضیحاتی را بیان کنیم .

7 مورد از خواص آلومینیوم که باید بدانید

به ‌طور کلی آلومینیوم دارای خواص بسیار زیادی است. این فلز بسیار محبوب بوده و درحال‌حاضر در اکثر صنایع به یک عضو جدا نشدنی تبدیل ‌شده است. خواصی که در این محصول مشاهده می‌شود، باعث شده تا به آن پر مصرف ‌ترین فلز صنعتی بگویند.

بدون ‌شک همه کسانی که به نبال کسب اطلاعات در این زمینه هستند، می‌خواهند بدانند که وجود چه ویژگی‌هایی در این محصول باعث شده تا در این حد مهم باشد.


چنانچه نسبت ‌به کسب اطلاعات بیشتر درمورد قیمت‌ روز تیرآهن، قیمت قوطی آهن، قیمت روز میلگرد و سایر آهن‌آلات قصد کسب اطلاعات دارید، می توانید به سایت ما مراجعه کنید. از جمله خواص آلومینیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


1. استحکام بالا با وزن پایین


لازم است بدانید که چگالی آلومینیوم 2.7 سانتی‌مترمکعب می‌باشد. به‌ عبارت ‌دیگر حدود 1.3 وزن فلز فولاد است! اما سبک بودن این فلز به ‌معنای عدم مقاومت و استحکام آن نیست.

یکی از ویژگی‌های بارز آلومینیوم این است که درعین استحکام بالا وزن سبکی دارد. وجود چنین ویژگی منحصر به ‌فردی سبب شده تا امروز در طیف گسترده‌ای از صنایع نظیر خودروسازی، هواپیماسازی، کشتی ‌سازی و .... این فلز استفاده زیادی داشته باشد.

به کار بردن فلز آلومینیوم سبب شده تا بتوان وزن محصولات مختلف را کاهش داد و همچنین از این طریق به صرف انرژی کمتری نیاز داشته باشد.


2. مقاومت بالا در مقابل خوردگی


اگر شما نیز به درب و پنجره‌های آلومینیومی توجه کرده باشید، متوجه خواهید شد که پس‌از سالیان زیاد نیز بدون هیچ‌ گونه آسیبی سالم هستند و می‌تواند عملکرد اولیه خود را داشته باشند.

اما درصورتی‌که جنس این محصولات از فولاد بود، در مدت ‌زمان کمی زنگ زده و دچار خوردگی می‌شدند. می‌توان گفت که یکی از خواص مهم آلومینیوم مقاومت بالا در برابر خوردگی و همچنین زنگ‌زدگی است. این محصول زمانی ‌که در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد، لایه محافظ را روی خود ایجاد می‌کند.


3. رسانای حرارت و الکتریک


بر اساس آمارهایی که وجود دارد، ثابت شده که میزان هدایت الکتریکی آلومینیوم در مقایسه با مس کمتر است. اما به دلیل چگالی پائین این فلز نسبت ‌به مس می‌توان برای انتخاب یک رسانای الکتریکی و حرارتی، آلومینیوم را مورد انتخاب قرار داد.

به‌همین دلیل نیز در حال حاضر از این فلز برای ساخت خط ‌های انتقال و همچنین کابل‌های مختلف در صنایع برق استفاده می‌گردد. علاوه‌بر این موارد آلومینیوم به دشت به دلیل داشتن هدایت حرارت بالا، در مواردی نظیر مادربرد کامپیوتر نیز استفاده می‌شود.


4. آلومینیوم نور و گرما را بازتاب می‌دهد!

 از دیگر خاصیت‌های آلومینیوم می‌توان به بازتاب نور و گرما اشاره کرد. این فلز می‌تواند به‌خوبی حرارت و نور را انتقال دهد. در واقع حدود 90 درصد از حرارت ورودی به آلومینیوم منعکس می‌شود.

به‌ همین خاطر نیز استفاده از این محصول در ساخت ‌و ساز می‌تواند سبب خنک شدن فضای داخلی ساختمان‌ها شود

5. فرم پذیری بالا

آلومینیوم دارای شکل ‌پذیری بالایی است .از سوی دیگر نیز نقطه ذوب آن نسبت ‌به دیگر فلزات بسیار پائین‌تر است. بنابراین به‌ جهت تولید قطعه پروفیل‌ها و دیگر قطعاتی که به فلز نیاز دارند، به مصرف انرژی پایین‌تری احتیاج خواهد داشت.


6. استحکام در دمای پایین


درست برعکس فولاد که در دمای پایین خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهد، آلومینیوم در دمای پایین کاملاً مستحکم بوده و دارای حالت کششی است. وجود این خواص در آلومینیوم باعث شده تا برای ساخت بدنه هواپیما از آن استفاده شود.


7. نفوذپذیری


آلومینیوم دارای نفوذپذیری بسیار پایینی است. همچنین این محصول غیرسمی بوده و هیچ ‌گونه بویی از آن حاصل نمی‌شود. این خاصیت در این فلز باعث شده تا بتوان بر روی بسته‌ بندی مواد غذایی و همچنین دیگر محصولات فاسد شدنی از آن استفاده نمود.

به کار بردن آلومینیوم سبب شده تا مواد غذایی در برابر رطوبت، اشعه فرابنفش و همچنین نور آسیبی نبینند.