0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروز

سالیان زیادی است که محیط ‌زیست برای افراد از هر زمان دیگری ارزشمندتر شده ‌است. همچنین اکثر صنایع ترجیح می‌دهند که از محصولاتی استفاده کنند تا قابل بازیافت بوده و تولید زباله‌ ها را به حداقل برسانند.

زباله های شیشه‌ای، کاغذی، مقوایی، پلاستیکی و همچنین فلزی که در محیط ‌زیست رها می‌شوند، می‌توانند آسیب‌های جبران ‌ناپذیری را بر جای بگذارند.

اما پیششرفت تکنولوژی باعث شده تا میزان این زباله ‌ها به حداقل خود برسد.

همچنین از نظر اقتصادی نیز بازیافت کمک بسیار زیادی به بشر کرده است. چراکه می‌توان اکثر زباله ها را امروزه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته دوباره و بازیافت کرده و مورد استفاده قرار داد. در ادامه قصد داریم در خصوص بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروز صحبت کنیم.

بررسی مراحل بازیافت ضایعات فلزی

برای بازیافت ضایعات فلزی باید این کار را در چندین مرحله انجام داد که عبارت‌اند از:

جمع‌ آوری زباله ها  


به دلیل این ‌که معمولاً فلزات و ضایعات فلزات ارزشمند هستند. بنابراین نحوه جمع ‌آوری آن‌ها باید با دقت و حساسیت بالایی انجام شود. این روزها قیمت ضایعات آهنی و غیرآهنی براساس عوامل مختلفی نظیر میزان خلوص و همچنین نرخ موجود در بازار مشخص می‌گردد.

در کشورهایی نظیر آمریکا وسایل نقلیه یکی از بهترین منابع ضایعات هستند. سازه‌های فولادی، راه ‌آهن، ابزارهای کشاورزی و دیگر منابع جزو مواد بازیافتی به شمار می‌روند. تولید ضایعات فوری در زمان ساخت محصولات جدید نیز یکی از موارد اجتناب ‌ناپذیر است.

 مرتب‌ سازی آن ها


 در این مرحله باید فلزات را از پسماندها جدا کرد. به این منظور در عملیات بازیافت از آهن ‌رباهایی استفاده می‌شود. همچنین در برخی اوقات نیز وزن یا رنگ مواد برای تشخیص نوع فلز در ضایعات بررسی خواهد.

 پردازش آن ها


به ‌جهت انجام پردازش شکل فلزات را تغییر خواهند داد. تا این محصولات برای مرحله ذوب آماده شوند. برای این کار به صرف انرژی پایین ‌تری نیاز است. به ‌طور مثال آلومینیوم به شکل قطعات کوچک فولادی و به‌ صورت بلوک درمی‌آید.

ذوب برای بازیافت ضایعات فلزی


هر یک از فلزات مختلف برای بازیافت در کوره‌های ویژه‌ای ذوب خواهند شد. این فرآیند می‌تواند طبق درج حرارت، ابعاد کوره و همچنین حجم فلزات از یک دقیقه تا چندین ساعت به طول بیانجامد.

 خالص ‌سازی


به‌ جهت اطمینان از خلوص فلزات و همچنین کیفیت آن‌ها با روش‌های گوناگون نظیر الکترولیز آن‌ها را تصفیه می‌کنند. استحکام پس‌از خالص‌ سازی ضایعات فلز با استفاده از یک کمربند نقاله جهت خنک کردن انتقال پیدا می‌کند. در این مرحله فلزات بازیافتی به شکل‌های مختلفی درمی‌آیند.

 حمل ‌و نقل


 آخرین مرحله برای بازیافت ضایعات فلزی حمل ‌و نقل است. این کار پس از خنک ‌سازی انجام ‌شده و برای تولید محصولات مختلف به کارخانه‌ها انتقال پیدا می‌کند.

چه فلزاتی را می‌توان بازیافت کرد؟

در خصوص بازیافت ضایعات فلزی باید گفت که این محصولات در دو دسته ‌بندی فلزات آهنی و فلزات بدون آهن قرار می‌گیرند.

فلزات آهنی متشکل از محصولاتی مهم نظیر فولاد هستند که ترکیب اصلی آن‌ها آهن نیز می‌باشد. بازیافت ضایعات برای تولید فولاد یکی از امورات معمولی به حساب می‌آید. کیفیت فلزاتی که از این را به دست می‌آید.

به میزان خالصی آن‌ها و ترکیبات مواد مواد اولیه وابسته خواهد بود. در نهایت نیز قطعات بازیافت شده در قسمت‌هایی مثل بدنه ماشین‌های قدیمی، وسایل خانگی و یا اسکلت ساختمان استفاده می شود.

 اما فلزات بدون آهن آلومینیوم هایی هستند که فاقد هر نوع آهنی بوده و به ‌وفور در صنایع استفاده می‌شوند. این فلزات نسبت ‌به نمونه‌های آهن‌دار فراوانی کمتری دارند به‌همین خاطر نیز ارزشمندتر هستند.

بازیافت فلزات در دنیای امروز  چه اهمیتی دارد؟

میزان بازیافت پذیری فلزات با یکدیگر یکسان نخواهد بود. به طور کلی انرژی که برای بازیافت این محصولات نیاز است، نسبت‌ به انرژی که برای تولید اولیه آن‌ها احتیاج می‌باشد، بسیار کمتر خواهد بود.

همچنین هزینه بازیافت ضایعات فلزی از استخراج این محصولات از معادن تا حد بسیار زیادی پایین‌تر است. لازم است بدانید که میزان فلزات گروه پلاتین در کاتالیزور یک خودرو، صد برابر بیشتر از میزانی است که در سنگ معدن طبیعی پیدا می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که در دنیای امروزی اهمیت بازیافت ضایعات فلزی بسیار ارزشمند است و می‌تواند یکی از بهترین روش‌هایی باشد که از نظر اقتصادی برای صاحبین صنایع سودآور و به ‌صرفه است.

چنانچه به دنبال تامین انواع آهن آلات هستید، می توانید به مجموعه ما اعتماد کرده و از قیمت روز ورق، قیمت نبشی، قیمت ناودانی و سایر آهن الات مطلع شوید.