0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
خاموت چیست

امروزه برای افزایش استحکام سازه‌های مختلف از محصولات گوناگونی استفاده می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به استفاده از خاموت در شناژ ساختمان اشاره کرد.

برای اینکه ساختمان‌ها دارای مقاومت بالایی بوده و بتوانند به‌خوبی بار را تحمل کنند، خاموت نقش مهمی را ایفا کرده و به استحکام هرچه بیشتر سازه‌ها کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

خاموت براساس استانداردهای روز تولید شده و در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی ‌که یک بنا به ساخت می‌رسد باید به این‌ مورد توجه داشت که مقاومت آن در برای عوامل طبیعی بالا باشد.

به ‌منظور افزایش استحکام و مقاومت این سازه‌ها می‌توان از محصولات متعددی استفاده نمود. اما این میلگرد نسبت ‌به سایر مقاطع دارای عملکرد بهتری است.

در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص این ‌که خاموت چیست و چه نقشی دارد؟ توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

خاموت چیست؟


میل‌گرد هایی که در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در دو مدل عرضی و طولی هستند. در صورتی ‌که میل‌گرد در جهت طول سازه مورد استفاده قرار بگیرد، به آن طولی می‌گویند و اگر در راستای عرضی استفاده شود به آن میل‌گرد عرضی گفته می‌شود که همان خاموت است.

می‌توان گفت که این میلگردها در سایزهای بسیار متنوعی به بازار عرضه می‌شوند و سایز آن‌ها از 8 تا 10 متر است.


خاموت میلگردی است که به ‌صورت خم شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به ‌بیان‌دیگر استفاده از این آهن و باعث افزایش استحکام سازه‌ها در مقابل نیروهای برشی و کششی خواهد شد.

این میلگرد ها بر اساس کاربردی که دارند، نمونه‌های مختلفی را دارا می‌باشند. همچنین قیمت روز میلگرد خاموت تا حد بسیار زیادی به انواع آن وابسته ‌است.

به‌ طور مثال اگر برای تولید این محصول از میلگرد های میانه استفاده گردد، قیمت آن تا حد بسیار زیادی تحت ‌الشعاع قرار خواهد گرفت.


انواع خاموت مورد استفاده در سازه ها

برای این‌که بتوانید بهتر متوجه این شوید که خاموش چیست و چه نقشی دارد بهتر است که در این بخش انواع این محصول را به شما معرفی کنیم به‌طورکلی میلگردهای طبق کاربردی که در بتن‌ها دارند، می‌توانند به ‌صورت سنجاقی، رکابی، خاموت، راستا و یا خرک وجود داشته باشند.

هر یک از این محصولات در نمونه‌های مختلفی با اندازه‌های گوناگون به تولید می‌رسند. خاموت ها نیز خود دارای نمونه‌های مختلفی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاموت مدل سنتی


این محصول به واسطه دست به تولید می‌رسد. این میلگرد ازنظر ظاهر به شکل مربع بوده و در میان تمامی مدل‌ها جزء پراستفاده ترین میل‌گردها در پروژه‌های ساخت ‌و ساز کشور می‌باشد.


خاموت مدل معمولی


این محصول نیز همانند خاموت سنتی با استفاده از نیروی انسانی به تولید می‌رسد و می‌توان در سازه‌های مختلف از آن استفاده کرد. به این ‌موضوع توجه داشته باشید که اندازه این نوع میل‌گرد می‌تواند تغییر کند.


خاموت مدل مارپیچ


این نوع نوع مدل خاموت با استفاده از نیروی دست به تولید نمی‌رسند بلکه برای ساخت آن‌ها از دستگاه‌های CNC استفاده می‌گردد. این محصول نیز همانند مورد قبلی می‌تواند تغییر اندازه داشته باشد.


خاموت مدل رباتی


خاموت رباتی نیز با دستگاه سی ان سی ساخته می‌شود و از نظر شکل ظاهری به شکل مارپیچی است.


خاموت مدل سلولار


ازجمله دیگر انواع خاموت در سازه‌ها می‌توان به مدل سلولار اشاره کرد که به شکل حلقه‌های بسته هستند. بیشتر کاربرد آن‌ها در سازه‌هایی که نیاز به استحکام خیلی زیاد دارند است.در ساخت این میل‌گردها از تکنولوژی‌های پیشرفته و استفاده می‌شود.

خاموت چه نقشی در سازه ها دارد؟


به دلیل این‌ که کمربندهای زلزله در بخش‌های مختلف دنیا وجود دارند، همواره کسانی که در حوزه ساخت ‌و ساز مشغول هستند چالش‌های متعددی را پیش رو خواهند داشت.

درواقع حل مشکلات و همچنین گذراندن چالش‌های مختلف در خصوص ساخت یک بنا می‌تواند بسیار دشوار و پیچیده باشد. همچنین عدم توجه به این موارد باعث شده تا جان افراد به خطر بیفتد.

بنابراین باید به‌ دنبال روش‌هایی بود تا بتوان به استحکام هرچه بیشتر ساختمان‌ها کمک کرد. می‌توان گفت که خاموت جزو کاربردی‌ترین میل‌گرد هایی بوده که می‌تواند در این زمینه به افراد کمک کند تا از شکستن بتن در برابر نیروهای برشی و خمشی جلوگیری نماید.

سخن پایانی


ما در این مطلب در خصوص این که خاموت چیست و چه نقشی در سازه های مختلف دارد صخبت کردیم. خاموت جزو آهن آلات بسیار مهم برافزایش استحکام ساختمان هستند و در مدل های مختلفی عرضه می شوند.

شما می تواونید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت آهن الات مختلف نظیر قیمت میلگرد آجدار، خاموت، نبشی، ناودان را از آهنیست بخواهید.