0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
فرق تیرآهن سبک و سنگین

همه ما به ‌خوبی می‌دانیم که استفاده از تیرآهن در ساختمان‌ها تا چه حدی حائز اهمیت است. در میان مدل‌های متنوع تیرآهن، مدل‌هاش بیشترین استفاده را داشته که در دو مدل سبک و سنگین قابل استفاده است. معمولاً تیرآهن هاش سبک و سنگین با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و برای موارد خاصی استفاده می‌شوند. به‌ همین خاطر نیز ما در این مطلب از آهنیست قصد داریم به بررسی فرق تیرآهن سبک و سنگین بپردازیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتما در ادامه با ما همراه باشید.

فرآیند تولید تیرآهن هاش

 پیش ‌از بررسی تفاوت هاش سبک و سنگین بهتر است که به ‌طورکلی با فرآیند تولید این نوع تیرآهن آشنا شوید. در ساختمان ‌سازی هرچه سطح کیفی تیرآهن های هاش بالاتر باشد، قطعاً کیفیت نهایی سازه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. از نظر شکل ظاهری نیز تیرآهن باید دارای عرض و طول یکسان باشد و بدنه آن نیز کاملاً در حالت تراز قرار گرفته باشد. مهم‌ترین مرحله‌ ای که در تولید تیرآهن، حائز اهمیت است، فرآیند نورد گرم می‌باشد.

 اما در مقایسه با تیرآهن‌های معمولی مدل هاش به زمان و ماشین ‌آلات بیشتری برای تولید نیاز دارد تا بتوان آن را در سطح کیفی بالایی به تولید رساند. به‌همین دلیل نیز معمولاً قیمت تیرآهن هاش نسبت‌ به مدل‌های دیگر بیشتر است. به‌ منظور تولید این نوع تیرآهن ابتدا شمش‌ها وارد کوره شده و پس‌از این‌که به دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد رسید، از ۱ از غلتک‌های مخصوصی عبور  می کنند.  پس‌از این مرحله حتماً باید از ایستگاه‌های چند مرحله عبور کرده تا به شکل نهایی دربیاید.

 اندازه تیرآهن های سبک و سنگین

 به ‌طور معمول تیرآهن هاش در اندازه‌ی ۶ الی ۱۴ متر به تولید رسیده و به بازار عرضه می‌شود. پروفیل‌های ساختمانی در هر کشوری با استاندارد خاصی به تولید می‌رسند. اما در میان تمامی استانداردها، استاندارد اروپایی جزء معروف‌ترین هاست که در کشور ما نیز برای ساخت انواع پروفیل‌ها استفاده می‌شود. نکته بسیار مهم این است که هرچه قطر تیرآهن افزایش پیدا کند، قطعاً مقاومت بیشتری در برابر فشار خواهد داشت. قطر تیرآهن‌ها تنوع بالایی داشته و معمولاً از ۱۰۰ تا ۱ هزار میلی‌متر متغیر است. اندازه‌های بالای ۷۰۰ میلی‌متر معمولاً به شکل سفارشی به تولید می‌رسند.

 در کارخانه ذوب‌آهن ذوب‌آهن اصفهان نیز تیرآهن مدل‌هاش در اندازه‌های 100 در اندازه‌های 600 میلی‌متر به تولید می‌رسد.

 تیرآهن هاش سنگین

به‌ منظور بررسی فرق تیرآهن سبک و سنگین بهتر است که به ‌طور جداگانه در مورد هر یک توضیح دهیم. تیرآهن‌های سنگین جزء پرکاربردترین مقاطع فولادی بوده که برای ساخت ستون در مکان‌هایی که مقاومت بالا فاکتور مهمی است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این محصولات بدلیل مقاومت بالایی که دارند بر تهیه تیر و خرپا نیز مناسب هستند.

 یکی از تفاوت‌های آشکار تیرآهن سبک و سنگین است که مدل‌های سنگین دارای بال‌های پهن‌تر و ضخامت بالاتری هستند. همچنین نیروی کمتری را تحمل خواهند کرد و به‌ علت سطح مقطع بزرگ‌تری دارند، به‌عنوان ستون‌های عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنایعی که مقاومت فاکتور مهمی است، همانند سد سازی، پل‌ سازی و... تیر آهن‌های تیر آهن‌های سنگین کاربرد دارند.

تیرآهن هاش سبک

تیرآهن سبک همانند مدل سنگین دارای مقاومت نسبتاً خوبی است. اما ضخامت آن سطح مدل‌های سنگین کم‌تر است.

بررسی فرق تیرآهن سبک و سنگین

 از جمله دیگر مواردی که شامل فرق تیرآهن سبک و سنگین می شود، می‌توان به این مورد اشاره کرد که به شکل کلی تیرآهن هاش برای پروژه های سنگین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ویژگی‌های مثبت این محصول قیمت مناسب آن است. یکی از مزایای تیرآهن های هاش گستردگی تولید آن‌ها در تمامی کشور است. همچنین بدلیل مقاومت بالای جان‌ها دربرابر نیروهای برشی و و خمشی مقاومت نسبتاً خوبی دارند.

 مهم‌ترین تفاوت تیرآهن هاش سبک و سنگین را می‌توان در موارد زیر دانست:

  • سایز و وزن
  • کاربرد در زمینه‌های مختلف
  • نوع بال‌های سنگین و سبک

 

 نتیجه‌گیری

تیرآهن که در مدل های مختلفی استفاده می شود از مقاطع کلیدی در هر ساختمانی به حساب آمده و عدم وجود آن سبب شده تا نتوان هیچ پروژه ساخت و سازی را آغاز کرد. یکی پر کاربرد ترین مدل ها تیرآهن هاش بوده که در دو نوع سبک و سنگین به تولید می رسند. مهم ترین فرق تیرآهن سبک و سنگین کاربرد و اندازه آن هاست که سبب شده در شرایط خاصی استفاده شوند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت روز  نبشی ، میلگرد، قیمت قوطی و... می توانید به سایت آهنیست مراجعه کنید.

تفاوت آهن یزد با اصفهان